Τετάρτη 19 Αυγούστου 2020

ΤΕΥΚΡΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ : ΦΟΝΙΚΟ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΕΚΔ. ΠΟΛΙΣ

Κωνσταντινούπολη, 27 Δεκεμβρίου 537, ημέρα των εγκαινίων της Μεγάλης Εκκλησίας. Ο Ιωάννης, στενός συνεργάτης των αρχιτεκτόνων της, βρίσκεται δολοφονημένος. ΄Ολες οι ενδείξεις οδηγούν στη Θεανώ, πρώην σπουδάστρια στην Ακαδημία του Πλάτωνος και στενή φίλη του θύματος. Ο Ευτόκιος, ένας άνθρωπος που έχει αφιερώσει η ζωή του στη συγκέντρωση και διάσωση των έργων του Αρχιμήδη, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση: είναι πράγματι ένοχη η νεαρή μαθηματικός ή μήπως έχει πέσει θύμα μιας καλοστημένης συνωμοσίας; 

 Ιστορικά πρόσωπα, όπως η Θεοδώρα και ο Ιουστινιανός, και μυθοπλαστικοί ήρωες συναντιούνται και αλληλεπιδρούν για να ζωντανέψουν το κλίμα της μετάβασης από την ύστερη Αρχαιότητα στον πρώτο βυζαντινό χρυσό αιώνα. 

 Η αρχαία φιλοσοφία πεθαίνει, κληροδοτώντας όμως στον καινούριο κόσμο την κατακτημένη σοφίατης: τη γεωμετρία και τη μηχανική της. Χωρίς αυτές θαύματα όπως ο Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας δεν θα έπαιρναν ποτέ σάρκα και οστά: “Ο θόλος θα μοιάζει να αιωρείται, χωρίς να τον κρατά στη θέση του κάποια υλική δύναμη. Θα δίνει την εντύπωση ότι η Θεία Χάρη αποτελεί το μόνο του στήριγμα” (σελ. 155). Μαθηματικές έννοιες, όπως οι τέλειοι αριθμοί, τα παραβολικά κάτοπτρα, οι πολύγωνοι αριθμοί, τα σύμμετρα μεγέθη, η εις άτοπον απαγωγή αναλύονται λογοτεχνικά μέσα από τα έργα των αρχαίων ελλήνων φιλοσόφων, όπως ο Αρχιμήδης, ο Ευκλείδης και ο Νικόμαχος και μεταφέρονται στον αναγνώστη με απλό και κατανοητό, αλλά όχι απλοϊκό τρόπο μετην πένα του συγγραφέα. Στο υπέρυθρο της σχολής του Πλάτωνα υπήρχε η επιγραφή “Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω”, που σημαίνει ότι η γεωμετρία είναι η βάση κάθε άλλης γνώσης (σελ. 89).

Στο προσκήνιο αυτής της ιδιόμορφης σύγκρουσης, ο μύθος εκτυλίσσεται μέσα από σκάνδαλα, καταχρήσεις, μισαλλοδξίσα και, κυρίως, μέσα από την αιώνια πάλη για την εξουσία.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: