Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου 2010

Τι απέδειξε ο κύριος Φάινμαν

To διήμερο 1 και 2 Μαρτίου θα «φιλοξενηθεί» στην Παλιά Ηλεκτρική η παράσταση με τίτλο «Qed- Τι απέδειξε ο κύριος Φάινμαν» του Πήτερ Παρνέλ. Πρόκειται για την πρώτη από τις φιλοξενούμενες παραστάσεις της συνεργασίας «Καλλιτεχνικού Οργανισμού– ΔηΠεΘε Δήμου Βόλου»
Μέσω της παράστασης «Τι απέδειξε ο κύριος Φάινμαν» ζωντανεύει στην σκηνή μια κορυφαία μορφή της επιστήμης, ο Νομπελίστας φυσικός Ρίτσαρντ Φάυνμαν (1918 – 1988). Βραβευμένος με Νόμπελ Φυσικής το 1965 για τη δουλειά του πάνω στην κβαντική ηλεκτροδυναμική (Quantum Electro-Dynamics), από τα αρχικά του οποίου προκύπτει ο τίτλος του έργου “QED”, ο Φάινμαν ήταν μια πολύπτυχη μαγευτική προσωπικότητα που άγγιξε πολλούς τομείς της επιστημονικής δημιουργίας, της τέχνης και της κοινωνίας. Ένας άνθρωπος που στάθηκε γενναίος απέναντι στη ζωή, στην επιστήμη, την τέχνη και τις γυναίκες. Γενναίος απέναντι στην εξουσία και απέναντι στον θάνατο.

Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση Γιάννη Μήλιου και Γιώργου Κοτανίδη, σκηνοθεσία Ιωσήφ Βαρδάκη, σκηνικά – κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη, φωτισμούς Ανδρέα Μπέλλη, μουσική επιμέλεια Θάνου Αμοργινού, το μακιγιάζ επιμελήθηκε η Δήμητρα Φαφαλιού και το ψηφιακό περιβάλλον το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Τους χαρακτήρες του έργου ενσαρκώνουν στην σκηνή οι ηθοποιοί: Γιώργος Κοτανίδης και Δώρα Σαμψώνα.

Για το έργο

Ο Ρίτσαρντ Φάινμαν ετοιμάζει στο γραφείο του μια διάλεξη με τίτλο «Όλα όσα γνωρίζουμε». Μας εξηγεί μερικά από τα μυστήρια του σύμπαντος και του ατόμου και μας μιλάει για όσα έζησε και όσα ονειρεύεται, αποκαλύπτοντας συναρπαστικά περιστατικά από τη ζωή του.
Ο Φάυνμαν δεν είναι ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος. Είναι ένας Νομπελίστας Φυσικός που βραβεύτηκε για την Κβαντική Ηλεκτρο-Δυναμική (QED), ένας χαρισματικός λέκτορας, ιδιοφυής επιστήμονας αλλά και κλόουν, που καταφέρνει να κρατάει καθηλωμένο το ακροατήριό του κάθε φορά που δίνει διάλεξη. Είναι ένας από τους φυσικούς που, στα 25 του χρόνια, δούλεψε για την κατασκευή της πρώτης ατομικής βόμβας. Είναι παθιασμένος ντράμερ, ερασιτέχνης ηθοποιός, δημιουργικός ζωγράφος, ονειροπόλος ταξιδιώτης, αθεράπευτος γυναικάς, ένας υπερδραστήριος άνθρωπος. Συγκρούεται με το κατεστημένο στο όνομα της αλήθειας και αντιμάχεται τη σοβαροφάνεια με ειρωνεία και χιούμορ.
Μια φοιτήτριά του, η Μύριαμ Φιλντ, τον πολιορκεί και προσπαθεί να του αποσπάσει μυστικά γύρω από την φυσική επιστήμη και το σύμπαν. Κάποια στιγμή θα της αποκαλύψει ότι: «Μια ζωή χόρευα και ερωτοτροπούσα με τη Φύση, αλλά ποτέ δε μ’ άφησε ν’ ανασηκώσω το πέπλο της».
Στη διάρκεια της ίδιας νύχτας, έρχεται αντιμέτωπος με ερωτήματα για τη ζωή και το θάνατο καθώς πρέπει να πάρει μια σημαντική απόφαση: θα παραδοθεί στον καρκίνο που τον ξαναχτυπά ή θα υποστεί ακόμα μία εγχείρηση με 50% πιθανότητες επιτυχίας; Μια μάχη ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα, ανάμεσα στο Θεό και τη Φύση, ανάμεσα στο ψέμα και την αλήθεια. Κι όταν το συναίσθημα τον κυριεύσει, η επαφή με την Φιλντ, την φοιτήτριά του θα του υπενθυμίσει τη χαρά της ζωής και θα αποφασίσει να δώσει τη μάχη.

Το έργο έχει αποσπάσει ενθουσιώδεις κριτικές

«Ο Φάινμαν υπήρξε ένας μποέμ, ένας ροκάς του καιρού του, γλεντζές, αντικομφορμιστής, χαρισματικός δάσκαλος, ανοιχτός στη νεολαία… Ο Παρνέλ έγραψε έναν εξαίσιο μονόλογο όπου ο μεγάλος φυσικός στοχάζεται πάνω στα μεγάλα μυστικά της φύσης και, ταυτόχρονα, βρίσκεται αντιμέτωπος με όλα τα υπαρξιακά ερωτήματα..... Ο Γιώργος Κοτανίδης κατήγαγε έναν υποκριτικό θρίαμβο»
Κώστας Γεωργουσόπουλος (ΤΑ ΝΕΑ)


«Ο Πήτερ Παρνέλ κατόρθωσε να δραματοποιήσει την προσωπικότητα ενός μέγιστου φυσικού… Ο μονόλογος λειτουργεί ως δραματική μονωδία με πληθώρα επιστημονικών αλλά και κοινών ανθρώπινων αναφορών: σοφία, αινιγματικότητα, ειρωνεία, χιούμορ, άκρατη βούληση για ζωή… Ο Γιώργος Κοτανίδης κατόρθωσε επί δίωρο να μας κρατήσει ενδιαφερόμενους…. Ο Κοτανίδης επέδειξε ένα πνεύμα χαρίεν, αδηφάγο, αεικίνητο, σκωπτικό, διαθέσιμο στους γρίφους της ζωής και του κόσμου… Η λαγαρότητα της επιχειρηματολογίας, η χορευτική και απροσδόκητη κινητικότητα μαζί με την εκφραστικότητα των χειρονομιών του ηθοποιού, συνέτειναν στην οριακή ταύτισή του με τον ανυπότακτο επιστήμονα».
Γιάννης Βαρβέρης ( Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

«Μια πολύ ενδιαφέρουσα σκηνική δημιουργία. Ενδιαφέρουσα λόγω του εξαιρετικά καλαίσθητου σκηνικού της Μαγιούς Τρικεριώτη, των ατμοσφαιρικών φωτισμών του Ανδρέα Μπέλλη, της λιτής, εύρυθμης, ποιητικά ρεαλιστικής σκηνοθεσίας του Ιωσήφ Βαρδάκη, της ρέουσας, εύγλωττης νοηματικά μετάφρασης των Γιάννη Μήλιου-Γιώργου Κοτανίδη. Και λόγω της πολύ καλής, με ευαισθησία, πνευματικότητα, μελαγχολικό χιούμορ, ερμηνείας του Γιώργου Κοτανίδη στην καλύτερη μέχρι τώρα ερμηνεία του».
ΘΥΜΕΛΗ (ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ)

«Με τον κύριο Φάυνμαν, ο Γιώργος Κοτανίδης ενέγραψε στο καλλιτεχνικό βιογραφικό του μια λαμπερή σελίδα, πετυχαίνοντας να γοητεύσει το κοινό του με μια καταιγιστική ερμηνεία που απέδωσε τελικά ένα ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο, με αντιφατικές και αλληλοσυγκρουόμενες πλευρές χαρακτήρα…»
Μαρώ Τριανταφύλλου (ΕΠΟΧΗ)

«Ο Γιώργος Κοτανίδης εκτελεί ένα μοναδικό one-man-show, επιτυγχάνοντας κάτι το εξαιρετικά δύσκολο για μονόλογο: καθηλώνει κυριολεκτικά το κοινό, το οποίο περιμένει ανά πάσα στιγμή την ανατροπή ή και την «συνέχεια του έργου»… Ο Κοτανίδης στην εμφάνισή του αυτή, από τις πλέον σύνθετες της καριέρας του, επικυρώνει την έκφραση «λαμπερός ηθοποιός».
Μαρίκα Θωμαδάκη (ΒΡΑΔΥΝΗ)

«Βλέποντας το Γιώργο Κοτανίδη, δεν χάρηκα απλώς ως θεατής, αλλά γεύτηκα το σπάνιο έδεσμα της αληθινής υποκριτικής… Κι ένα έργο λουκούμι! Σε γλυκαίνει! Σε καθαρίζει από τα σάπια, τα βρωμερά… Σπεύσατε!»
Γιώργος Σκούρτης (ΤΑ ΝΕΑ)

«Ο Γιώργος Κοτανίδης δεν παίζει τον Φάυνμαν, έχει γίνει ο Φάυνμαν. Έχει όντως δουλέψει την κινησιολογία του πάνω στα μοτίβα του εκρηκτικού καθηγητή, ενώ διαθέτει μια εξαιρετική αίσθηση του ρυθμού. Πραγματικά απολαυστικός.»
Θανάσης Κούτσης (ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ)

(από την εφημερίδα ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ της 24-2-2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια: